joi, 24 mai 2012

Simfonie muzicală pentru nevăzători

Acum ceva timp, scrie http://www.tinaflorea.ro/ am fost intr-o tabara pentru cei nevazatori, o calatorie care pentru ceva timp mi-a schimbat complet perspectiva asupra vietii. Ca dupa aceea am revenit la Tina nerecunoscatoare fata de lucrurile pe care le are, asta-i alta problema. Am descoperit atunci cat de dificil este sa te descurci fara sa vezi: sa mananci legat la ochi, nedandu-ti seama decat prin pipait ce alimente ai in fata, sa mergi fara sa stii unde pasesti, sa cazi, sa te izbesti de ziduri, sa te impiedici si s-o iei de la capat.

Imaginati-va ca un lucru atat de simplu ca plimbatul pe strada, devine o corvoada, iar mersul pana la magazin dupa mancare, o sarcina greu de indeplinit. Te simti permanent neajutorat si singur in intuneric. Devii dependent de prezenta cuiva care sa te ghideze, sa-ti spuna unde e usa, unde e o treapta, unde se afla apa pe masa…Si problema e ca multi nevazatori nu-si permit asistenta permanenta, fiind extrem de costisitoare.

Ca sa ajung la subiect, a ajuns la mine informatia ca niste tineri din Iasi au o idee de un gadget care rezolva o parte din problema. Echipat cu doi senzori de inregistrare, acest dispozitiv analizeaza imaginile formate si le prelucreaza sub forma unor suite de cantece si sunete ce alcatuiesc o simfonie muzicala. Mie personal mi s-a parut o idee geniala. Pentru ca, sincer, orice indiciu asupra a ceea ce se afla in jurul tau, atunci cand nu vezi decat intuneric este o informatie extrem de valoroasa. Iar ca acea informatie sa fie si sub forma muzicii, mi se pare de-a dreptul extraordinar.

Baietii colaboreaza cu Stephen Mark Barchan, un compozitor si dirijor renumit in Marea Britanie, iar proiectul este inscris momentan in competitia Social Impact Award 2012. Bineinteles ca o victorie in competitie i-ar ajuta sa-si finanteze proiectul. Desi depaseste aria mea de intelegere, mie mi se pare foarte interesant si util conceptul. Voua?