vineri, 29 iunie 2012

Participare numeroasă la Festivalul – concurs de muzică populară şi romanţe pentru nevăzători

Aproape 150 de nevăzători din ţară şi Republica Moldova participă, zilele acestea, la Concursul de interpretare muzicală “Ioan Blăjan”, faza finală, organizat de Asociaţia Nevăzătorilor din România şi găzduit de Hotelul Diana din Bistriţa.

Preşedintele Asociaţiei Nevăzătorilor din România, Radu Sergiu Ruba, a declarat, joi, la Bistriţa, că persoanele cu deficienţe de vedere se pot exprima doar în perimetrul a două arte, muzica şi literatura.

“Nevăzătorii au acces atât în calitate de interpreţi, cât şi de creatori, numai la două arte, muzica şi literatura. E deci foarte importantă muzica pentru ei. E cunoscut faptul că, faţă de omul obişnuit, ei au o sensibilitate în plus faţă de sfera sunetelor. Este un domeniu în care se manifestă foarte bine, iar aceste concursuri au rolul nu numai de a scoate în evidenţă talente, dar şi de a ne ajuta pe noi şi pe ei să facem nişte diferenţe de natură profesională pentru că mulţi dintre ei s-au lansat cu ocazia unor asemenea festivaluri şi au avut experienţa concursurilor. Vă dau doar două exemple. Anul acesta, la preselecţia finală pentru X-Factor sunt doi deficienţi de vedere, Ioan Man din Cluj şi Diana Cazan din Craiova. Ei s-au lansat în aceste concursuri ale noastre”, a spus Radu Sergiu Ruba. El a declarat că nevăzătorii care performează la aceste concursuri de amatori au şansa unor contracte în caz că cineva e foarte atent la ei sau un sprijin din partea ANR pentru a-şi rezolva o serie de conexiuni de ordin profesional.

“Mai important este faptul că ei se întâlnesc şi colaborează. Am asistat de exemplu, aseară, la un fenoment absolut excepţional. Printre noi se află şi interpreţi din Basarabia şi, după ce au susţinut un recital absolut extraordinar, s-au combinat cu instrumentiştii noştri şi a ieşit o orchestră foarte mare care a susţinut un neaşteptat şi excepţional concert aseară”, a spus Ruba.

El a anunţat că, în total, la concurs, participă 149 de concurenţi atât din România, cât şi din Republica Moldova.

Am stat şi noi de vorbă cu câţiva dintre concurenţi pe care i-am întrebat de ce au ales acest domeniu.

Cristi Mihăilescu din Piteşti, 44 de ani, solist vocal: “Am ascultat foarte multă muzică de mic. Eu sunt solist vocal de muzică populară din zona Muscelului. Pentru mine, e prima participare la un concurs, dar am mai avut experienţe. Am cântat într-o formaţie la nunţi, restaurante. Sunt autodidact. Am făcut şi cursurile Şcolii Populare de Arte, dar la percuţie, la tobe. Sunt în domeniu, amator, dar cu ceva experienţă. Am 44 de ani, nu mă mai gândesc să fac nicio carieră în domeniu. Sunt amator”.

Victor Jitea din Piteşti, 68 de ani, violonist: “Sunt autodidact. Muzica este o alinare a sufletului mai ales la noi, la cei care ne lipseşte acest simţ al vederii. Este cea mai mare alinare a sufletului, muzica. La vioară cânt de 40 de ani. Nu am activat ca profesionist, doar ca amator”.

Ion Udrescu, Piteşti, interpret la picolă: “Aşa se numeşte instrumentul la care cânt, picolă. E un fluier mai mare, mai gros cu care particip, de câţiva ani bunicei, la concursurile organizate în cadrul Asociaţiei Nevăzătorilor. Muzica îmi place, mai şi lălăi, mai cânt şi cu fluierul. Am găsit un fluier odată pe câmp şi m-am străduit să îi înţeleg meşteşugul. Nu cânt de mult timp, doar de vreo şase ani”.

Sursa: Cristiana Sabău, http://www.timponline.ro