* În jur de 100 de elevi de gimnaziu şi de liceu au fost protagoniştii unui experiment socio-educativ, găzduit de Casa Armatei Botoşani *
Iniţiativa Proiectului „Trăim alături de oameni ca noi” aparţine psihologului Robert Lupaşcu – consilier şcolar la Şcoala nr. 5 „Spiru Haret” Dorohoi. El a încheiat un parteneriat cu Filiala Nevăzătorilor Botoşani şi a organizat o excursie la Botoşani cu elevi de gimnaziu de la şcoala la care predă – cărora li s-a alăturat învăţătorul Iuliana Mândrescu, precum şi cu liceeni de la Colegiul Naţional „Grigore Ghica” Dorohoi - însoţiţi de profesorii Claudia Jişcanu, Dana Pavel şi de consilierul şcolar Sorin Aionesei. Lor li s-au adăugat elevii de la S.A.M. Plopenii Mari, comuna Ungureni – îndrumaţi de consilierul şcolar Sebastian Lupu şi – ad – hoc – elevii institutorului Corneliu Drescanu, de la Şcoala Dumbrăviţa – Ibăneşti.
„Ateliere de lucru”
Extrem de important, în formarea unor copii sau a unor tineri, e să reuşeşti să-i surprinzi, să le trezeşti interesul prin evenimente care să le meargă la suflet şi pe care să le reţină, ulterior. Poate din acest motiv elevii din cele trei localităţi ale judeţului au urmărit cu real interes „atelierele de lucru” improvizate în Sala Casei Armatei Botoşani. Cel mai mare succes l-a avut Constantin Surugiu, care le-a arătat cum lucrează un nevăzător la calculator şi cum se scrie în Braille, Steluţa Surugiu făcându-le elevilor demonstraţii cu un telefon mobil cu sinteză vocală. Terciu Veronel a adunat mulţi fani din rândul tinerei generaţii interpretând muzică clasică şi populară la orgă, în timp ce Paraschiva Seliman le-a explicat copiilor cum se citeşte în Braille. Elevii au fost la fel de interesaţi şi de cutiile de şah şi de table adaptate pentru nevăzători. După ce i-au urmărit jucând pe Neculai Bunduc, Anişoara Văcălie şi Costel Chiriac, au intrat şi ei în joc, fiind destul de dezamăgiţi că nu au reuşit să şi câştige.
„Legaţi la ochi”
În ultima parte a întâlnirii, psihologul Laura Dănilă, membră a Filialei Nevăzătorilor Botoşani, i-a provocat pe oaspeţi să intre „în pielea” unei persoane care nu vede. Sebastian Lupu, de la Ungureni, s-a lăsat legat la ochi, a experimentat mersul cu bastonul alb şi a realizat cât de greu îţi găseşti, fără să vezi, cheia de la uşă dintr-un mănunchi de alte chei. Copiii, de asemenea legaţi la ochi, au încercat să identifice obiecte de factură cât mai diferită, să treacă peste obstacole şi să facă faţă la fel şi fel de alte încercări.
După ineditul experiment, elevii de la Dorohoi şi de la Ungureni au vizitat Muzeul Judeţean Botoşani – invitaţi de istoricul Gheorghe Median şi o secţie de producţie unde lucrează nevăzători – unde gazdă le-a fost preşedintele nevăzătorilor botoşăneni, Tudorel Tupiluş. Copiii de la Dumbrăviţa - Ibăneşti au optat, împreună cu învăţătorul lor, pentru o vizită în redacţia Cotidianului „Monitorul de Botoşani” – unde au fost extrem de încântaţi de cele văzute şi aflate.